Fysiotherapie

Lopen, liggen, zitten, bukken, fietsen, staan. Bewegen doen we meestal zonder er bij na te denken. Tot u merkt dat het niet meer vanzelf gaat. Uw schouder doet pijn. Uw nek is stijf. Uw knie is dik. Dan gaat u naar de fysiotherapeut. Die helpt u te blijven bewegen.

Bij welke klachten kan fysiotherapie helpen?
Alle klachten die te maken hebben met lichaamshouding en bewegen. Bijvoorbeeld:

pijn wanneer u bepaalde bewegingen maakt
 een gezwollen knie, elleboog of ander gewricht
 verlies van spierkracht, bijvoorbeeld in uw hand
 een beweging die blokkeert of ergens vastzit
 stijfheid in uw rug, arm, been, enzovoorts
 een probleem met uw evenwicht
 een probleem met uw ademhaling
 verminderde conditie en vermoeidheid door chronische aandoening
 hoofdpijn.

Hoe ontstaat zo’n klacht?
Soms is meteen duidelijk waardoor de klacht is ontstaan. U heeft zich verstapt, iets verrekt of een ‘verkeerde’ beweging gemaakt. Of u heeft een ongeval gehad, thuis, onderweg, op uw werk of bij het sporten. Het kan ook minder duidelijk zijn. Op zeker moment merkt u dat de klacht er is en dat u er steeds meer last van krijgt. De oorzaak kan dan te maken hebben met een verkeerde manier van bewegen, een ziekte of veroudering van het lichaam.

Wat is het doel van fysiotherapie?
Vaak kan de klacht helemaal worden verholpen, zodat u er geen last meer van heeft. Als de oorzaak van de klacht blijft bestaan, is dat niet altijd mogelijk. Fysiotherapie kan de klacht dan wel verminderen. Het doel is altijd dat u weer beter kunt bewegen en uw dagelijkse activiteiten helemaal of zoveel mogelijk zonder pijn of ongemak kunt doen.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut behandelt de plaats waar het probleem zit met massage, druk, rekken en andere technieken. Die plaats kan het lichaamsdeel zijn waar u de klacht voelt. Het kan ook een ander lichaamsdeel zijn, als daar de oorzaak zit. Zo kan bij problemen met arm, pols of hand de oorzaak in de schouder of de bovenrug zitten. U krijgt daarnaast oefeningen mee voor thuis.

Wat kunt u zelf doen?
Voor een goed resultaat van de behandeling is uw eigen inzet belangrijk. De therapeut geeft advies over hoe u zich het beste kunt bewegen, tijdens de behandelperiode of in het algemeen. De therapeut kan ook bepaalde activiteiten aanraden of juist afraden. Meestal krijgt u een of meer oefeningen voor thuis mee. Door goed mee te werken, voorkomt u herhaling of verergering van de klacht..

Meer informatie vindt u op www.defysiotherapeut.com, de site van de brancheorganisatie voor fysiotherapeuten (KNGF).