Manuele therapie, SOMT

Bij een probleem in de wervelkolom of een gewricht kan manuele therapie een geschikte aanpak zijn. Onderdeel van de behandeling is het losmaken van het gewricht. Dat geeft vaak een knappend of krakend geluid. Manuele therapie wordt daarom ook wel ‘kraken’ genoemd.

Bij welke klachten kan manuele therapie helpen?
Een stoornis in de wervelkolom of een gewricht kan allerlei klachten geven, zoals:

pijn in hoofd en nek die doortrekt naar de armen
 pijn hoog in de rug, met pijn in de borst en de ribben
 pijn in de lage rug, soms met uitstraling naar de benen
 duizeligheid
 RSI.

Hoe ontstaat de klacht?
De klacht ontstaat doordat het gewricht niet beweeglijk genoeg meer is. De onderdelen zijn teveel aan elkaar vast gaan zitten. Bewegen wordt daardoor pijnlijk en moeilijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Vaak is overbelasting van het gewricht de oorzaak.

Wat doet de manueel therapeut?
Door rondom het gewricht op een bepaalde manier druk uit te oefenen, kan de therapeut de beweeglijkheid van het gewricht snel vergroten. De pijn neemt meteen af. Ook kan de therapeut met een draaiende en duwende beweging de onderdelen van het gewricht van elkaar los maken. Het ‘kraak’geluid dat dat oplevert, wordt veroorzaakt door lucht die uit het gewricht ontsnapt. Dat kan even een vreemd gevoel geven, maar is over het algemeen niet pijnlijk.

Meer informatie vindt u op www.nvmt.nl, de website van de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie.