Orthopedische manuele therapie

Een stoornis in de wervelkolom kan allerlei klachten elders in het lichaam veroorzaken. Met orthopedisch manuele therapie kunnen die effectief worden behandeld. Daarbij kijkt de therapeut ook naar ook uw vaste bewegingspatronen

Om wat voor klachten gaat het?
Vanuit de wervelkolom worden voortdurend ontelbare signaaltjes naar alle delen van het lichaam en hoofd verstuurd. Ontstaat er ergens in de wervelkolom een ‘blokkade’, bijvoorbeeld door vastzittende rugwervels, dan kan dit elders in het lichaam problemen geven. Het kan dus om allerlei klachten gaan, ook om klachten die bijvoorbeeld door een ongeval zijn ontstaan.

Wat doet de orthopedisch manueel therapeut?
De therapeut past speciale handgrepen toe om de bewegingsvrijheid van de wervel of het gewricht te vergroten en een eventuele blokkade op te heffen. Daarbij wordt er lichte druk uitgeoefend. Pijnlijk is dit vrijwel nooit. Patiënten ervaren het eerder als een verlichting doordat de pijn vaak meteen vermindert of helemaal stopt.

Uw bewegingspatronen.
De therapeut kijkt ook naar de spieren en naar uw manier van bewegen. Zijn de spieren verkort of juist verzwakt? Zijn er blokkades in het zenuwstelsel? Waardoor zijn die ontstaan? Wat zijn uw vaste bewegingspatronen? Ligt het aan uw lichaamshouding tijdens uw werk? Beweegt u onvoldoende? Belast u uw rug misschien verkeerd of teveel ?

Wat kunt u zelf doen?
De therapeut adviseert u over een mogelijk andere houding en levensstijl. Daarmee kunt u zelf aan de slag. U krijgt ook oefeningen mee om de juiste bewegingspatronen te leren. Daardoor worden de klachten sneller opgelost en voorkomt u dat ze later terugkomen.

Meer informatie vindt u op www.naomt.nl, de website van de Nederlandse Associatie Orthopedische Manuele Therapie.